امام صادق علیه السّلام فرمودند:مَن قَرَا القُرآن و هو شابٌّ مُؤمِنٌ ، اختَلَطَ القُرآنُ بلَحمِهِ و دَمِهِ؛ *** هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او را در می آمیزد. *** الامام صادق علیه السّلام- الوسائل 14/2 ***
خانه >> آموزش >> آموزش تجوید >> تصویری – سطح مقدماتی >> آموزش تجوید مقدماتی قسمت نهم

آموزش تجوید مقدماتی قسمت نهم



آموزش تصویری تجوید قرآن کریم جلسه نهم: احکام مد و قصر

مد از لحاظ لغوی به معنای زیادت،فزونی و از نظر تجوید عبارتست از:
امتداد صوت در حروف مدّ بیش از میزان طبیعی
قصر به معنای کوتاهی و ضد مدّ است و در تجوید به معنای
اداء حرف مد به اندازه ی طبیعی آن می باشد.
هرگاه بعد از حروف مدی _یعنی الف مدی،واو مدی و یاء مدی_همزه یا سکون واقع شود حرف مد باید بیش از میزان طبیعی کشیده شود.پس:
سبب مد دو تا است:همزه_سکون نکته:باید دانست که تشدید هم به خاطر آن که یک حرف ساکن در درون آن نهفته است،سبب مد محسوب میشود.
نکات مهم

۱- اگر حرف مد و همزه در یک کلمه قرار داشته باشند به ان مد متصل میگویند.در این حالت حتما حرف مدّ باید بیشتر از میزان طبیعی آن کشیده شود.
۲- اگر حرف مد و همزه در کلمات جداگانه ای قرار داشته باشند به ان مد منفصل میگویند.در این حالت میتوان حرف مد را به میزان طبیعی کشید.اما نکته ای که باید به ان توجه کرد این است که قاری اگر اولین مد منفصل را کشید بهتر است تمام مد های منفصل باقی مانده را بکشد و اگر اولین مد منفصل را نکشید بهتر است بقیه مدهای منفصل را هم نکشد.
۳- دو حرف (و_ی) ساکنه ما قبل،مفتوح نیز که قبلاً در بحث صفت لین آن ها را شناختیم،حرف مد محسوب می شوند ولی سبب مدشان فقط سکون است.

میزان کشش این مد هم مانند مد عارض میباشد و به ان _مد لین_می گویند.
باید دقت کرد که در موقع کشش مد لین،میگویند.
باید دقت کرد که در موقع کشش مد لین،فتحه ماقبل را به جای واو و یاء ساکنه مد ندهیم.

دانلود آموزش تصویری احکام مد و قصر

 


منبع : سایت تبیان و یاسین مدیا

لینک کوتاه :

 کد جهت بارگذاری لینک سایت در موبایل و تبلتQR:  آموزش تجوید مقدماتی قسمت نهم

درباره‌ی علی برزگری

علی برزگری

متولد پاییز 1376
فعال در زمینه های علوم دینی
دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه آزاد لاهیجان